Rekrytointi
25.2.2019 Ristiriita arvoissa johtaa rekrytoinnin epäonnistumiseen
Jokaisessa yrityksessä on arvoja. On toinen kysymys onko arvot tunnistettu tai ovatko ne samat kuin mitä on markkinointimielessä määritelty. Arvot vastaavat kysymykseen mikä on tärkeää, mistä haluat pitää kiinni. Arvot eivät ole toimintaa, ne kyllä ohjaavat toimintaa.
Lue lisää10.12.2018 Rekrytointi ei pääty työsopimuksen allekirjoitukseen
Uusi työntekijä, työsopimus allekirjoitettu, aloitusaika sovittu, työt alkavat. Työsopimuksen allekir Rekrytointi on valmis? Ei aivan. Oikeastaan tavallista parempi rekrytointi alkaa vasta nyt - perehdytyksellä. Tästä lisää aiemmassa blogissamme: Perehdytys ei ole pelkkä ilmoitusasia.
Lue lisää19.11.2018 Mistä tunnistat rekrytoinnin tarpeen vai oletko jo myöhässä?
Huutava rekrytoinnin tarve näyttäytyy usein pienissä hetkissä yrityksen arjessa. Kiire lisääntyy ja ajaudutaan sammuttamaan tulipaloja ennakoivan otteen sijaan. Kun resurssien puutteesta johtuva kiire peittää alleen tärkeät asiat, voi pahimmassa tapauksessa unohtua, että kasvu tarvitsee lisää tekijöitä.
Lue lisää13.11.2018 Ihana kamala kasvu
Me ihmiset olemme erilaisia. Joku meistä ihmisistä ennakoi haasteita luontaisesti paljon helpommin, toinen taas ajattelee, että jos ongelmia ilmaantuu ne ratkaistaan. Erilaiset asenteet tulevat esille myös rekrytoinnin tarpeista tiedustellessa: Kasvu meillä on nyt niin hyvä tilanne, että saamme rekrytoida meidän on pakko rekrytoida nyt meidän ei tarvitse rekrytoida nyt ei ole pakko rekrytoida Rekrytointi liittyy usein kasvuun johon mahdollisuudet antaa toimiva yhteys yrityksen sisältä sen ulkopuolelle: yritys tuottaa jotakin palvelua/ tuotetta josta käyttäjät/ tilaajat ovat valmiita maksamaan. Ja vaikka asenne kasvuun olisi kuinka myönteinen se voi yllättää ja jopa hirvittää, Ja toki – kasvussa on omat riskitekijänsä joten siinä tarvitaan järkeä, osaamista, hyvää kumppania ja yhteisestä päämäärää.
Lue lisää29.10.2018 Työnantajalupaus osuu tunteisiin
Yrityksen työnantajalupaus (Employer Value Proposition) on vahva viesti. Siinä missä yrityksen arvolupaus kertoo, mitä asiakas saa ostaessaan, työnantajalupaus kertoo, mitä työntekijä saa – rahallisen korvauksen ohella – antaessaan työnantajalle osaamistaan, kokemustaan ja aikaansa.
Lue lisää22.10.2018 Positiivisen asenteen hyvyys on harhaa
Me ihmiset olemme taitavia perustelemaan jokaisen käyttäytymisemme (puhe kuuluu samaan kategoriaan) jollakin sellaisella tavalla, jolla uskomme saavamme ympäristöltä positiivisen hyväksynnän. Sitä teemme jatkuvasti. Positiivinen asenne Jokaisen käyttäytymisen taustalla on siis positiivinen aie - hyvä tarkoitus, ainakin itsellemme, vaikka emme sitä helposti myönnä.
Lue lisää17.5.2017 Perehdytys ei ole pelkkä ilmoitusasia
Onnistunut rekrytointiprosessi takana, useista hyvistä hakijoita valikoitui se oikea, työsopimus on tehty, työt ovat alkaneet. Kaikki hyvin?
Lue lisää9.12.2016 3 asiaa – mitä se rekryturva oikein tarkoittaa?
Onnistuneeseen rekrytointiin tarvitaan aina luottamusta ja hyvää vuorovaikutusta. Jälkimmäistä ei korvaa mikään, ei edes asiantuntijuus, mutta ilman asiantuntijuutta hyvä vuorovaikutuskin menettää merkityksensä ollaan sitten tekemisessä päämiehen tai hakijoiden kanssa. Ja luottamusta punnitaan kun ”käsistä” lähtee henkilö jolle voi antaa takuun. Entä mistä syntyy luottamus kandidaattiin: hyvistä työkaluista, kokemuksesta, osaamisesta, mutta ennen kaikkea tiedosta, tiedosta ja tiedosta ja oikeasta määrästä intuitiota - joka sekin on tiedon lähde.
Lue lisää10.10.2016 Suositukset työhakemuksessa - se on pelin henki
Työnhakijan arviointi rekrytointiprosessissa on salapoliisityötä, jossa kokonaiskäsitys henkilöstä rakennetaan monestakin suunnasta saatujen tiedon murujen perusteella. Yksi näistä tiedon muruista liittyy suosituksiin.
Lue lisää19.9.2016 Väärä työ polttaa loppuun
Burnout ei ole vain johtajien yksinoikeus. Työpaineet voivat kasautua liian suureksi taakaksi kenelle tahansa.
Lue lisää