Blogi : Johtaja ja delegoinnin sietämätön keveys

Jokainen meistä voi täyttää päivänsä pienillä asioilla joiden merkitys kokonaiskuvassa on marginaalinen. Joskus näiden pienten, konkreettisten tehtävien tekeminen on houkuttelevaa koska ne saattavat olla suhteellisen helposti ratkaistuja, toisin kuin useat johtamiseen liittyvät jotka ovat monimutkaisia ja joilla on pitkäkestoiset vaikutukset.

Jos johtajana pohdit delegointia, niin kannattaa kysyä:

”Delegointi on rehellisyyttä omalle kapasiteetille. Jos aika ei riitä, jos työpäivät venyvät ja kiire painaa.”

Miten siis kannattaa delegoida? 

Aseta tavoite Delegointi

Delegoidessa kannattaa kertoa, että mihin tekemisellä pyritään, mikä on tekemisen päämäärä, aikataulu ja tarkoitus. Laadukas tekeminen edellyttää, että henkilö tietää mitä työtehtäviä hänen odotetaan tekevän, mitä häneltä odotetaan, mitä asiaan liittyy ja onko yhteistyötahoja, jotka tulee huomioida. 

Varmista seuranta ja tuki

Kaiken osaamisen takana on oppiminen. Me ihmiset opimme eri tavoin: toinen meistä oppii yrityksen ja erehdyksen kautta, toinen meistä toisilta ihmisiltä. Kerro miten itse olet käytettävissä, kerro keneltä voi kysyä neuvoa ja varmista, että ketju toimii. Kannattaa kysyä, että onko kysyttävää. Seuraa tai järjestä seuranta niin, että tekeminen ja oppiminen tapahtuu turvallisesti. 

Tiedota organisaatiolle muutoksista. 

Organisaation tiedottaminen on johtajan tehtävä, ei työntekijän. Erityisesti, jos työntekijä tarvitsee valtuuksia. Epäselvyydet rasittavat työyhteisöjä ja hyvä tiedottaminen selkeyttää ja mahdollistaa työyhteisöjen keskittymisen sen perustehtävään. 

Anna toisen loistaa!

Ota huomioon, että toinen ihminen voi tehdä asian jopa paremmin kuin sinä. Älä valmistele asioita liikaa toiselle. Älä vie oppimisen ja luomisen iloa.

Luota itseesi ja ihmisiin

Delegoinnissa tarvitaan kykyä arvioida, että kenellä on riittävät resurssit tehtävän suorittamiseen toivotulla tavalla. Delegointi on luottamusta siihen, että osaat arvioida kenelle tehtävän voi delegoida. Delegointi on yhteistyötä ja keskustelua. Arvioi myös, milloin voit ottaa tietoisen riskin, jotta työntekijällä on mahdollisuus näyttää mihin hän pystyy, kun häneen luotetaan. 

Anna palautetta

Kaikki me tarvitsemme palautetta, toinen motivoituu siitä enemmän ja toinen vähemmän. Palautetta saamalla me myös opimme. Anna työntekijälle positiivista ja korjaavaa palautetta: Kerro mitä olet nähnyt, kuullut ja tuntenut. Mikä meni hyvin? Missä olisi parannettavaa? Kannusta.

Etsi hyvät yhteistyökumppanit

Delegointi on sitä, että oikeat ihmiset tekevät oikeita töitä. Delegointi on myös oikeiden ihmisten palkkaamista oikeisiin tehtäviin. Siinä hyvä yhteistyökumppani on Solidea. Solidea on rekrytoinnin ammattilainen.

Kirjoittaja:

 

Tuula Mikkola

rekrytointikonsultti, aluepäällikkö, Pohjois-Suomi

  • 040 546 9123
  • [javascript protected email address]
  • LinkedIn
  • Video

Seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa

Ota meidät seurantaan myös somessa! Saat vinkkejä työnhakuun, tietoa avoimista työpaikoista sekä tuoreimmat kuulumisemme.