Rekrytointi : Työnantajalupaus osuu tunteisiin
Yrityksen työnantajalupaus (Employer Value Proposition) on vahva viesti.
Siinä missä yrityksen arvolupaus kertoo, mitä asiakas saa ostaessaan, työnantajalupaus kertoo, mitä työntekijä saa – rahallisen korvauksen ohella – antaessaan työnantajalle osaamistaan, kokemustaan ja aikaansa.
Jos ja kun henkilöstö koetaan yrityksessä arvokkaana ja keskeisenä voimavarana, kannattaa tietysti avoimesti kertoa, miten ja missä tämä näkyy.
Työnantajalupaus pitää sisällään sekä tunteen tasolla puhuttelevan arvolupauksen että konkreettisia lupauksia työntekijän arjesta yrityksen työntekijänä. Näistä jälkimmäisiä voivat olla esimerkiksi mahdollisuudet kehittyä osallistumalla koulutuksiin, palkkaus ja edut, joustavat työajat tai parhaat taukokahvit ja tuoreet hedelmät. Nämäkin voivat olla asioita, joista kannattaa kertoa.
Puhutteleva ja tymäkkä työnantajalupaus on kuitenkin paljon enemmän.
Osuvin työnantajalupaus muurataan kalliolle
Millainen lupaus pitäisi sitten olla, että se osuisi työntekijän tunteisiin? Miten kertoa yrityksen arvoista ilman, että se kuulostaa päälleliimatulta ja juuri meneillään olevaa avainhenkilörekryä varten kyhätyltä kokoelmalta latteuksia?
Yrityksen arvomaailma ja työnantajan vastuu työntekijöistään on osattava pukea puhutteleviksi viesteiksi, joissa on riittävästi tartuntapintaa, liimaa. Myös yrityksen ilmapiiri pursuaa työnantajalupauksen aineksia, kun osaa tarkoin aistein sitä tutkailla. Siinä missä tuoreet hedelmät löytyvät naapurienkin kahvihuoneista, yrityksen ydintä, fiilistä ja uniikkia meikäläisyyttä eivät voi toiset kopioida. Työnantajakuva on näin mainio keino erottua kilpailijoista.
”Tartuttavat, kiinnostavat ja houkuttelevat viestit nousevat työntekijöiden kertomuksista.”
Kun kaivamme ja sudimme työnantajalupauksen kulmakivet esiin yrityksen arjen ylä- ja alapuolelta ja kuuntelemme työntekijöitä herkällä korvalla, olemme ytimessä. Näin syntyvän lupauksen allekirjoittavat kaikki, ja siitä voidaan olla yhdessä ylpeitä.
Marja-Liisa Torniainen, Viestinnän asiantuntija | REKRY Imago, Solidea Oy