Blogi : Työmotivaatiosta 3, Job Motivation Edition Identity Compassissa
Mistä tunnistaa, että kyseessä on työmotivaatio-ongelma – ei jokin muu?
Motivaation puutteen hälytysmerkit voi olla helppo huomata: poissaolot, henkinen eristäytyneisyys, työntekijä toistuvasti pyytää tekemään jotain muuta kuin mihin rekrytoitu. Alkaako johtaja miettiä otettiinko ihminen toiseen työhön kuin mitä todellisuudessa tekee? Onko kyse motivaatio-ongelmasta vai jostakin muusta?
”Työmotivaatiota on tutkittu aika paljon ja se on aika veijari käsite.”
Kun perinteisesti työmotivaation voitaisiin ajatella olevan jatkumo, jonka toisessa päässä on matala työmotivaatio ja toisessa päässä korkea, Frederick Hertzberg huomasi, että asia ei olekaan näin yksinkertainen koska on olemassa ihmisen sisäisiä ja ulkoisia motivaatiotekijöitä. Sisäisiä tekijöitä ovat mm. saavutukset, eteneminen uralla, saatu tunnustus, henkilökohtainen kasvu ja kehitys, suhde esimieheen, muihin ihmisiin. Nämä sisäiset tekijät vaikuttavat työtyytyväisyyteen. Toisaalla työn ulkoiset tekijät mm. palkka, työympäristö, suhteet johtoon, työolot, yrityksen talouden tilanne vaikuttavat työtyytymättömyyteen.
Identity Compassissa on osa, joka mittaa motivaatiotekijöitä ja niiden tilaa.
Tulosten analyysissä on monet kerrat tullut esille yllättäviäkin ongelmia, mutta yhtä usein todettu myös asioita, jotka ovat hyvällä tolalla. Ja onhan johtajan vähintäänkin yhtä tärkeä tietää mikä asia on kunnossa, kuin mitä toimenpiteitä tarvitaan jotta työmotivaatio kohenisi. Mittauksen tuloksena voi olla, että tehtävät ovat jollakin henkilöllä tai osastolla aivan liian helppoja ja ihmiset ovat niihin kyllästyneitä tai että työtehtävät ovat aivan liian vaikeita ja henkilö pelkää epäonnistuvansa. Tai, että henkilö kokee itsensä ulkopuoliseksi työyhteisössä. Monia muitakin asioita, signaaleja joista saa tietoa em. hyvällä työkalulla ja samalla konkreettisia ajatuksia ja toimenpide-ehdotuksia miten asioihin voi vaikuttaa.
Meitä suomalaisia usein luonnehditaan hyviksi organisaattoreiksi ja manageeraajiksi ihmissuhdejohtamisen kustannuksella. Onko tämä sitten kuinka totta tänä päivänä – joka tapauksessa Identity Compass on toiminut monet kerrat hyvänä ihmisten johtamisen työkalupakkina ja myös johtamisen oppaana koska se on antanut konkreettista tietoa mitä asioita tekemällä henkilöiden työmotivaatiota voidaan parantaa.
Kirjoittaja: