Johtaminen : Työntekijä somessa
Sosiaalinen media on nykyajan versio kylän raitista. Siellä kuullaan kuumimmat juorut, annetaan palautetta ja kerätään mainetta – niin hyvässä kuin pahassakin. Sen sijaan, että vanhaan tapaan nämä puheet koskettaisivat vain kyläläisiä, on some siirtänyt kaiken tuon keskustelun maan- tai jopa maailmanlaajuiseksi. Yritykset kokevat tämän usein uhkana, mutta silmät kannattaa avata myös mahdollisuuksille.
Henkilöbrändi
Työntekijä esiintyy sosiaalisessa mediassa omana itsenään ja hänen on mahdollista luoda itselleen vahva brändi oman alansa asiantuntijana. Mutta miksi olla työhön liittyvissä asioissa aktiivinen sosiaalisessa mediassa? Siitä, että ihminen ”brändää” itsensä, on mm. seuraavia hyötyjä:
- henkilökohtainen status asiantuntijana vahvistuu
- mahdolliset rekrytoijat törmäävät henkilöön verkossa helpommin ja oikeissa yhteyksissä
- yritys, jossa henkilö työskentelee, leimaantuu tämän asiantuntijuuteen, mikä taas vahvistaa yritystä
Työntekijälähettilyys
Parhaimmillaan yritys voi saada työntekijöistään brändilähettiläitä. He edustavat yritystä/ brändiä sosiaalisessa mediassa ja lisäävät omalla aktiivisuudellaan yrityksen kontaktipisteitä verkossa.
Mutta miten valjastaa työntekijät mukaan yrityksen asialle? Tässä toimii parhaiten porkkana. Keppi kannattaa unohtaa kokonaan. Älä siis vaadi aktiivisuutta, vaan tee sen toteuttaminen helpoksi:
- Tarjoa valmista sisältöä jaettavaksi työntekijöille.
- Jakamisen kynnystä on helppo madaltaa tarjoamalla valmiita vaihtoehtoja. Esim. laadukkaita blogikirjoituksia jakaa mielellään henkilökohtaiselle verkostolleenkin.
- Palkitse aktiivisuudesta. Jokainen yrityksellesi positiivista asiaa kylän raitilla kuuluttava ansaitsee työstään palkkion.
Kun nykyään jokainen meistä on media, kannattaa työnantajankin tunnistaa tämä voima – ja käyttää sitä. Näin yrityksen näkyvyys ja vaikuttavuus voi olla moninkertainen.
Kirjoittaja: